Pages

Tuesday, 30 October 2012

sebulan ke sebulan

Masih tiada apa-apa berita...atau petunjuk...hari tu ternampak die panggil ex dia dgn panggilan "cuk"..serius sedikit terhiris..mungkin die masih dalam dunia lama..tidak mampu melupakan..tidak mampu buang rasa cinta...kalau aku pun mungkin sama..tapi bila fikirkan punca putus sebab orang ketiga..tak mungkin aku boleh ada lagi rasa cinta...mungkin rasa benci...terang-terang di situ tidak setia untuk apa mendambakan dia?

soalan demi soalan...sungguh aku tak tahu nak bagi jawapan apa untuk semua tu.."im not ready"? ye memang aku sangat tak bersedia untuk semua nie...puan emak juga sudah bertanya..bagi aku mungkin usia 24 tahun masih muda...tapi bila nampak kawan-kawan duk tayang gambar kawen, duk tayang gambar anak-anak...tiba-tiba aku rasa usia aku sebenarnya sudah patut ada pelengkap hidup..tapi siapa?masih lagi tergantung...keliru...payah nak buat keputusan...kalau boleh aku teringin sangat macam orang lain...bukan tak nak..tapi keadaan yang makin buat aku rasa tersepit...mungkin salah aku sendiri....-.-'


pesan mak...terima saja yang sudah ada depan mata..yang sentiasa ada saat diperlukan..betul tu mak...tapi soal hati dan perasaan bukan boleh paksa..orang memang sayang dia...dan orang jugak sayang si dia...bagaimana nak lupakan dia bila saja orang nak lupakan die, dia datang semula...bila orang cuba nak jauhkan diri...die datang menghampiri..tapi bila orang cuba dekat dengan die...die pulak lari...sakit hati sangat...tapi orang yang degil...masih tetap nak tunggu walaupon orang tahu satu saat nanti orang kena buat satu keputusan..sebab dia dah mula berbincang dengan keluarga dia untuk langsungkan tahun depan....pening kan hidup orang mak?hmm..xpela..mungkin salah orang jugak tamak nak dua-dua sekali..tapi orang tak mintak..dia yang datang sendiri...T.T

tak tahu la satu masa nanti..dia boleh maafkan aku atau tak bila aku buat keputusan...bila melibatkan keluarga aku rasa takut...takut nak kecewakan semua orang...hari-hari fikir menda yang sama...air mata pon dah tak de...bertakung pon tidak inikan pulak nak mengalir...penat sangat...tak de kesudahan...tak kan hari-hari nak menangis tentang menda yang sama..yang tak tahu ada expired date atau tidak...biarkan saja masa yang tentukan..tapi dalam situasi ini akan nampak aku yang kejam bila biarkan ikut masa...sebab nanti semua tu nampak sebagai satu pembaziran..menunggu nie membazir tahu?membazir masa...membazir tenaga sebab berpikir...penat tau tak berpikir nie..lagi-lagi bila ada migrain..rasa nak hantuk kepala dekat dinding...nak cabut kepala letak tepi...ha macam tu la perasaan dia...='(

ape aku nak buat? tak de siapa mampu tolong melainkan DIA...ya RABB...T.T

Wednesday, 26 September 2012

tak kenal

kadang-kadang kan..bila terfikir tentang kehidupan dan hidup berpasangan...teringin pula rasanya hati mahu berjumpa dengan seseorang yang aku tak kenal...kawan-kawan aku pun tak kenal dia..mungkin itu lebih baik..tapi kadang kala je la kan...sebabnya zaman sekarang kan dunia IT..contohnya Facebook...kalau tengok pada bahagian "friends" di dinding profile mereka..pasti ada mutual friends...tapi pelik la pulak kan kalau orang lain lansung tak kenal siapa pasangan kau kan..halah halah halahhh...bukan apa cuma kadang-kadang aku rasa bila ada yang mengenali si pasangan mula lah ada cerita-cerita di sebaliknya..masa tu lah jugak rasa tak sedap hati..bukan nak cakap pasangan kita tuh jahat...tak..bukan itu yang aku maksudkan..cuma mulut orang...kau paham macam mana kan?


ada juga pasangan yang jenis suka "menambah" kawan pasangan dia...mungkin la dia mahu berkawan..mungkin la kan..tak salah mahu berkawan..mahu berkenal-kenalan..tapi jaga batas dan had..ye lah aku tahu jodoh di tangan tuhan..tak perlu menggelabah dengan semua tuh...tapi mungkin sebab aku pernah rasa macam mana sakitnya hati kawan tikam belakang...i means kawan makan kawan maybe tuh la punca aku tak berapa nak suka gejala begini..serius aku tak pernah sekat kalau pasangan aku nak berkawan dengan sesiapa pun...tapi bila aku ambil tak kisah semua tuh..apa yang aku dapat? ye aku dapat sakit...betul kata orang jangan nak salahkan sebelah pihak..dan sememangnya perkara macam nih aku tak salahkan sebelah pihak..manakan berbunyi kalau tepuk angin kan...halah halah halahhh...kau pun nak bermadah helah plak...tapi cuba kau fikir kalau salah seorang tuh tidak melayan..menjadi ke tak semua tuh? tak de kannnn...seeloknya kalau nak bagi penampar elok la bagi kat dua-dua..jangan salah sorang..lepas tampar tuh kau jalan je macam biasa...macam tak jadi pape..yang penting kau puas...=)

seriusly, bila aku tengok kawan-kawan yang dah nak khawen, hati aku rasa sayu...bila tengok meraka sama-sama berusaha uruskan hal kahwin terdetik juga rasa dengki dan cemburu..bila tengok mereka gembira terasa jugak nak bahagia macam orang lain..normal la tuh kan..tak de sesiapa kat dunia nie tak nak bahagia..ke ada manusia abnormal dah bosan hidup bahagia?sila jawab aku nak tengok..tak de kannn...ye lah siapa yang tak nak khawen kan...siapa yang tak nak ade keturunan kan....nak sangattt....tapi mungkin seru belum sampai..kalau dah sampai pun mungkin terhenti di tengah jalan...nak buat macam mana kan...tuh seme kerja tuhan...ghedo je la kan...hanya mampu tengok orang bahagia..kau tahu ke dia bahagia masalahnye? yelah nak khawen kan mestilah bahagia...halahhh halahhh halahhh..agak-agak sapelah jodoh aku..tertanya-tanya jugak...tertunggu-tunggu nak tahu..tapi selagi tuhan tak nak tunjuk kau sabar je lah dulu..sudah tertulis di loh mahfuz manusia ni berpasangan..ye dak?

Monday, 24 September 2012

hilang....

awak nak tahu satu cerita?
cerita ini tentang kisah kita...
kisah kita yang saya tak tahu awak masih ingat atau sudah lupa...
untuk kita yang semakin berumur di makan masa...

awak masih ingat tak dulu?
bagaimana saat pertama kita jumpa...
bagaimana saat kita meluah rasa..
bagaimana kita mula bercinta...
hingga buat hati gundah gulana...
walaupun hari-hari bersemuka...
pelik kan kita?


mungkin awak lupa?
acap kali juga kita bersengketa...
acap kali juga kita tarik muka...
acap kali juga kita memendam rasa..
hingga awak buat saya jatuh air mata
anehnya perasaan saya...
masih mampu tetap setia...

pernah tak awak tanya?
bagaimana perasaan saya bila awak buat saya seperti patung tak bernyawa...
bagaimana rasa hati saya bila awak jauh dari pandangan mata...
bagaimana saya lalui hari-hari saya tanpa awak bersama...
tak ada bukan..
bahkan awak makin cuba mengelak dari saya...
hingga saya sendiri terpinga-pinga...
tertanya-tanya saya buat salah apa...
tapi awak buat tak endah saja..

pernah tak awak rasa?
sakit bila diri dikhianati oleh kawan-kawan sendiri..
dicurangi oleh orang yang awak sayangi...
ditipu oleh orang yang awak percayai..
ditikam hatinya bertubi-tubi...
tapi dia tetap sabar menanti...
tanpa rasa dendam dalam hati..
ada awak rasa itu semua dalam realiti?

awak ingat tak dulu?
awak pernah berjanji tak kan pernah ulangi..
awak berjanji bersumpah bagai nak mati...
tapi janji hilang janji...
kesalahan awak tak langsung berbekas dihati..
bila awak ulangi kesilapan yang sama yang tak mungkin awak sedari...
dan saya mula cuba menjauhkan diri...
agar awak mengerti bagaimana rasa sakitnya hati...

akhir sekali tentang cerita ini...
ada seseorang cuba menghulurkan jemari...
tanda perkenalan ikhlas dari hati...
saat saya menjauh pergi..
dari awak yang tak pernah hargai..
seorang insan yang terlalu menyanyangi..
barulah awak sedar dari mimpi..
saya bukan milik awak lagi...

Sunday, 23 September 2012

Sepi....

awak...
apa makna sepi?
apa makna sunyi?
apa yang ada dalam hati?
awak ada jawapan?

awak...
hidup ini memang satu pertandingan...
saya bertanding untuk ikat hati awak...
saya bertanding nak perhatian awak..
tapi saya akur kalau saya hanya bertepuk sebelah tangan...

awak...
tolong jangan berjanji...
tolong jangan sakiti..
tolong jangan buat tahi..
saya bukan bahan untuk awak manipulasi...

awak...
sama ke perasaan kita?
sama ke apa yang kita rasa?
walaupun kita jauh berbeza...
walaupun saya dah cuba buat biasa...

akhirnya saya sendiri yang LUKA.....

tapi awak tetap SEPI...

saya pun diam malas BERBASA BASI....

itu saja cara saya menjaga HATI sendiri...

Friday, 21 September 2012

sekali lagi...

arghhh...buat sekian kali kau akan tinggalkan aku di sini sekali lagi...sedihnye rasa hati..tapi demi kerjaya kau terpaksa kan sayang...takpelah..mungkin ini dugaan untuk aku dan kau...baru permulaan aku dah macam hilang sabar...maafkan aku..kerjaya kau yang sememangnya mencabar kesabaran aku...tambah pula kadang kala kau pun turut buat aku hilang sabar...tapi bila difikirkan balik..tak guna kan aku kecewa tanpa sebab..sebab aku tahu kau pasti fikir pasal aku juga...=)


kau: awak...saya nak bagitahu sesuatu jangan marah ya..

aku: ape dia..cakapla..takkan saya nak marah tanpa sebab..

kau: saya kena pergi lagi esok...im sorry..

aku: oh ya...new job again? its okay dear..i will understand...(dalam hati rasa sedih)

kau: saya tak sempat jumpa awak lagi dah kena pergi lagi...really-really sorry...

aku: hurm..lain kali awak jangan berjanji...(air mata menitik)

kau: hmmmm...ini yang saya cuba elak...

kadang kala memang sakit hati bila kau terlalu buzy dengan kerjaya..tapi bila difikirkan balik..bukan untuk orang lain juga..maafkan aku andai kadang kala aku tak faham situasi kau...mungkin sebab aku dah terbiasa pasangan ada depan mata dulu buat aku rasa asing bila bersama kau..bukan mahu membanding tapi kadang terfikir sendiri...maaf...aku akui banyak juga aku menangis untuk tahan rindu...banyak juga aku menangis sebab terlalu banyak berfikir...lama kelamaan aku fikir tiada guna aku menangis...just enjoy mylife sementara aku masih bebas tidak terikat...tapi aku tak mampu bebas seperti kau sebab aku sedar aku bukan seorang yang sosial..bagaimana?

penulis: menunggu dan menunggu hingga sampai kapan pun tidak tahu...

Sunday, 9 September 2012

Duhai Hati

Bersabarlah duhai hati...kadang kala apa yang kita nak tak semestinya sama dengan apa yang kita mintak..sabar itu mungkin indah di hujungnya..tak siapa yang tahu perjalanan hidup kita bagaimana..saat kita menangis..saat kita tertawa..itu semua sudah direncana..menangis untuk sesuatu yang mampu beri pengajaran..tertawa untuk sesuatu yang boleh dijadikan kenangan...hati kita..kita saja yang tahu..orang lain tak tahu..mereka hanya mampu melihat dari pandangan kasar..senyum yang kita ukir dilihat kita gembira...tangisan yang kita alirkan meraka nampak sebagai duka..kadang semua itu terbalik..apa yang dilihat tak sama dengan apa yang di rasa...

Suatu sudut..ada yang sedang meratapi..meratapi sesuatu yang tiada penghujung..walaupun sudah cuba jadi kuat..akhirnya air mata juga jalan penyelesaiannya..mencari di mana mereka yang mampu menjadi pendengar setia...siapa yang mampu mengelap air mata...tiada..hanya seorang diri terpuruk dalam suatu bilik...terpuruk sendiri memikirkan masalah yang tidak selesai...sampai bila? dia sendiri tidak pasti...bila ikut hati..mati..bila ikut rasa..binasa..payah nak buat suatu keputusan bila terlibat dengan dua hati..dua rasa...susah nak perbetulkan semua seperti dari mula..salah diri sendiri mungkin..menyesal libatkan diri dengan semua yang melanda...


Bila agaknya lafaz yang ditunggu itu akan diucapkan...berdebar..tapi dalam masa yang sama mahu semuanya selesai secepat mungkin..menunggu pengakhiran ibarat berjalan atas duri...sakit...tapi tahan...Tuhan..berikanlah petunjuk...kadang kau ibarat bermain tarik tali..sekejap mahu..sekejap tak nak..kadang kau seperti pencinta setia...buat orang rasa bahagia..mana satu? tak mampu membaca setiap apa yang difikirkan..apa kau buat dia hanya satu bahan eksperimen? kaji..selidik..kemudian sudah puas kau cuba pula manusia lain untuk dikaji..apa kau fikir manusia ini robot..tiada hati dan perasaan...mungkin kau pun keliru bukan..susahnya nak buat suatu pilihan...

tulisan jari: jangan ambil mudah sesuatu yang melibatkan perasaan...bila sudah terlibat..nak pulang semula payah....=)

Thursday, 6 September 2012

im coming home...

Baru semalam rasanya bercerita tentang rindu yang membuak-buak..tak dapat di tahan oleh hati yang gundah....rasa yang hadir seolah-olah sama dirasa bila mendapat khabar gembira..petanda apa itu? senyuman sampai ke telinga..setiap gerak geri tak lekang dengan senyuman..gila mungkin..gilakan kau yang berada di kejauhan...

dia: assalamualaikum awak...

aku: walaikumsalam..awak sihat...

dia: alhamdulillah sihat..im coming home soon...

aku: oh ya? *mula tersenyum* bila? *gelojak rasa ingin tahu*

dia: adalah..suprise..once i arrived in Malaysia i will inform u..just wait and see...

aku: alah cakap saja bila..awak suka sangat berahsia..pleasee..

dia: no no no..just wait..*gelak*

gembira mendengar khabar itu..sekurang-kurangnya aku tahu dia akan sampai tak lama lagi...maybe just for 3 4 day..he will be back..tidak cukup dengan peti pesanan..aku terima pula panggilan dari dia..lain benar suaranya..mungkin sebab perubahan cuaca...sekejap saja tapi senyum sampai ke esoknya pula..dulu perasaan begini pernah menjengah...tapi selepas beberapa tahun ia mula berubah..aku takut itu semua berulang semula..sebab itu aku katakan cinta selepas nikah itu indah...dan dia juga setuju tentang itu..aku harap aku dan dia akan begitu...=)

Monday, 3 September 2012

Mesej Terakhir

Ah! sudah masuk hari ke 12 dia di sana...walaupun 12 hari tapi ibarat sudah sebulan..macam mana? kau kata kau kuat..dan akhirnya mengaku sebenarnya kau tak mampu..tak mampu tahan hati dari terus merindu...sungguh...rindu itu makin parah..lagi-lagi bila kita tak mampu untuk berhubung..tak dapat dikesan dia di mana..bagaimana tahap kesihatannya...hanya sebuah pesanan mel sahaja diterima..itu pun minggu lepas..bertanyakan khabar insan yang dirindu...
dia: dear, assalamualaikum...

kau: waalaikumussalam...

dia: sayang sihat?

kau: tak..batuk...

dia: tak sembuh-sembuh lagi sayang?

kau: jadi balik..dah makan ubat dah..dont worry okay..

dia: oh okay..sayang...why im feel like you are different? is it because you tak sihat?

kau: hey no la..im okay saja..how are you? everythings okay? you sihat?

dia: alhamdulillah..sihat saja..dan makin gelap..mungkin you tak nak dah kat i bila tengok i nanti..

kau: what a nonsense..jangan fikir bukan-bukan okay..im always waiting for you..dah nama kerja..so i terima saja..=)

dia: ye ke nie..kalau macam tu okaylah..sayang, i got to go...i'll catch u again next time okay..dont notty-notty ya...i love you so much...

kau: baiklah..take care...i love u too...

mungkin cara aku jawab setiap mesej buat dia rasa seperti aku ingin menjauhkan diri..but deep down in my heart...sentiasa membilang hari menunggu dia balik...1 mesej sudah mampu buat aku tenang seketika...sekurang-kurangnya aku tahu dia selamat di sana...

p/s: semoga dia selamat balik..im always here..waiting for you...my sayang...=)

Monday, 27 August 2012

BermaknA

sungguh kau tak akan jangka..bila kau jujur dalam sesuatu hubungan..kau akan sentiasa rasa ingin senyum..berbaloi...terima kasih untuk awak yang mahu mendengar penjelasan saya...terima kasih juga kerana awak meninggalkan senyuman di bibir saya malah meninggalkan kesan pada hati saya juga...lebaran tahun ini mungkin bermakna pada saya..sekelip mata..awak buat saya rasa bahagia...mungkin permulaan ini seharusnya sentiasa senyum sepuasnya..sebab suatu masa kita tak tahu pula bagaimana..harap-harap keadaan ini tetap sama sampai bila-bila...=)
awak: saya terpaksa pergi demi kerjaya...mungkin lama mungkin sekejap..

aku: ermm takpe awak...saya tetap akan tunggu awak balik..

awak: ermm tapi saya pulak rasa sedih nak tinggalkan awak..

aku: dont worry sayang...if we are meant to be...awak jauh macam mana pon kita tetap akan bersama..believe me oke..=)

awak: saya sayang awak....

siapa yang mampu berjauhan bila hati dah sayang...mungkin banyak masa kau perlu ambil untuk sesuaikan diri dengan keadaan ini...bila hati dah sayang...kau harus hadap apa yang sudah ada depan mata mahupun tiada..alat komunikasi kadang membantu...kadang tidak...tapi sekurang-kurangnya kau masih mampu mendengar khabar berita dari dia di kejauhan...jauh di mata dekat di hati...=)

telefon berdering: mata memandang skrin telefon..rasa ingin melompat bila mana tertera nama kau di telefon...tak jangka langsung kau akan bertanya khabar walaupun jarak beribu batu jauh dari aku...terima kasih sekali lagi awak...

awak: saya dah sampai sesudah 2 hari travel...just to let u know that im fine here...

aku: alhamdulillah...saya rindu awak...

awak: saya pun rindu awak...

aku: awak jaga diri baik-baik...awak dah jauh dari saya...

awak: insyaallah sayang...sekejap saja nie..awak sabar ye..

sungguh...bila talian diputuskan..tak semena-mena air mata jatuh..kau mungkin tak pasti air mata apa sebenarnya..terharu? rindu? mungkin kedua-duanya...walaupun sekejap saja panggilan itu...tapi sudah bermakna buat aku...bila teringatkan sesuatu yang kau ucap sebelum pergi dulu..buat aku tersenyum sendiri...sinis tapi manis...buat aku tersenyum walaupun kau tiada depan mata...aku tetap tunggu kau..mungkin ini dugaan kita..

p/s: i love you....=)

Sunday, 12 August 2012

Harapan...

benar apa orang cakap...sebelum dapat..macam-macam janji yang ditabur...bila dah dapat..janji entah hilang ke mana..malah empunya badan juga ambil tak endah..sakitnya hati Tuhan sahaja yang tahu...mungkin kau tak nampak dia sanggup tinggalkan yang lama demi untuk kenal kau...tapi kau layan seperti bayang-bayang...siangnya nampak tapi lama-kelamaan kabur...aku tak faham apa sebenarnya ada dalam benak fikiran dia..betul kawan aku cakap...adakah kau dah sedia untuk rasa sakit yang ke dua kali seperti sakit-sakit yang dulu yang dah lali diterima oleh hati? kesabaran aku kali ini diuji untuk kali kedua..kalau dulu yang pertama akhirnya nampak kesabaran aku itu berbaloi...tapi yang ini aku tak berani untuk janji...ada atau tak bagai tak beri kesan...seolah-olah tidak wujud...
putus asa? ya sedikit sebanyak timbul juga rasa putus asa dalam hati...mahu melupakan...mahu menyendiri tenangkan hati...tapi kalau yang dulu masih tidak berputus asa memenangi hati? itu apa? berkecamuk!!
bila layanan diberi bagai hendak tak hendak...seolah-olah cuba mengelak..terasa juga hati ini...terasa hati terpukul dengan kuat...rasa sedikit retak...bila aku berhenti untuk mencari...kau pula datang memberi harapan...kau nak ape sebenarnya sayang? aku sendiri tidak faham...

tulisanjari: mungkin saat nie aku hanya perlu ikut sahaja permainan mereka...follow the flow..mana tahu satu hari nanti ada ganjaran tak ternilai aku dapat.....insyaallah..

Thursday, 2 August 2012

Sabar Itu Ada Tahapnya

Ada betulnya orang cakap..bila manusia dah terbiasa dengan habitnya yang lama..walau sedikit pon die akan cuit..tak boleh ditinggalkan...mungkin terbiasa dengan cara hidup yang lama..berjanji sepenuh hati sepenuh jiwa pon andai hati tak pernah ikhlas nak berubah sampai bila-bila kau akan jadi orang yang sama seperti dulu..tiada perubahan..dan kau akan tetap beri orang yang sama dengan kesakitan yang sama..sedangkan kesakitan dulu masih segar berparut..kau fikir dia patung tak bernyawa?oh takpa..mungkin sebab dia mudah memaafkan sebab tu kau rasa hidup kau selamat...

mungkin bibirnya masih mampu ucap maaf tapi hati dia? pernah tak kau fikir? pernah tak kau rasa? mungkin kali ini dia akan terus pergi..pergi tak kan berpaling semula..untuk apa berpaling andai setiap kali diberi peluang dia tetap disakiti...sabar dia pun ada hadnya..kali ini biar kau pula menangis..dia sudah cukup penat menangis sebab kau...mungkin kau tak pandai menghargai kewujudan dia...selamat tinggal..jangan cari dia lagi..
dia mungkin manusia lemah..lemah saat ditinggalkan..lemah saat rasa dikhianati...tapi dulu dia boleh jadi kuat kan..ye..dia jadi kuat dulu pun sebab nak pertahankan rasa yang masih ada..sebab masih nak pertahankan hubungan yang dah lama bersisa...sampai lama-lama dia jadi lemah untuk jadi kuat...kau sendiri yang buat dia lemah..tiada daya nak melayan kerenah kau yang buat dia sakit..dari setahun ke setahun...sakit yang dia dapat dia dah macam lali..masih senyum..pejam mata...buat-buat tidak nampak sakit yang ada depan mata...terima kasih untuk kau untuk sakit ini..

kepada kawan yang tak pernah aku anggap kawan....terima kasih kerana muncul untuk hancurkan sebuah perasaan orang lain...kepada kawan yang aku tak pernah tahu kewujudan kau...terima kasih sebab berjaya buat dia sakit semula...tapi jangan kau ingat dia tak mampu bangkit sepeti biasa...tunggu dan lihat..bukankah Tuhan dah berjanji DOA ORG TERANIAYA AKAN DIMAKBULKAN..dan semoga dia adalah dikalangan orang teraniaya..insyaALLAH...=)

tulisanjari: mulut masih mampu berkata okey walaupun hati tak seperti yang diluahkan...terima kasih untuk *sakit* ini...

Tuesday, 24 July 2012

Terus Terang...


benarlah kata orang...berterus terang perkara yang sebenar walaupun sakit..sebelum semuanya bertambah rumit...ujian apa ini...rasa tidak mampu ditanggung oleh hati...salah aku juga..tidak berterus terang sejak dari mula..apa yang aku dapat? hanya sakit...berdiam diri itu aku nampak jalan terbaik..walaupun dalam hati sendiri menahan sakit...baik aku sakit sekarang dari aku sakit kemudian...sekurang-kurangnya aku ada kekuatan untuk berterus terang....


Thursday, 19 July 2012

Tolong aku..

peliknya kisah aku...rasanya antara hendak percaya dengan tidak sama banyak..keliru dengan situasi sekarang...sayang yang bertahun-tahun dulu bagai di bawa angin...sekelip mata semua berubah...hadirnya dia yang sejak dulu menjadi dambaan...buat hati makin tak keruan...salah aku atau dia yang hadir dengan tiba-tiba...saat hati sememangnya perlukan insan yang tahu harga sebuah kasih sayang...saat dia pun sedang berduka dek diduakan..cuma bezanya situasi aku, aku masih tetap menunggu...sakit?jangan cerita tentang sakit..memang terlalu sakit..tapi kerana sayang..mata dibutakan..hati bagai tiada perasaan..


dia: awak hadir tepat pada masanya....

aku: kenapa?

dia: sebelum balik saya terfikir mahu mencari...

aku: cari apa?

dia: seorang bidadari macam awak....

aku: *terkedu* ishh awak jangan macam-macam..

dia: saya bukan main-main...ini serius..

aku: hurmm...*memandang langit*

andainya kau tahu...bagaimana sakitnya hendak buat satu keputusan secara drastik..yang mampu mengubah seluruh cara hidup kau...yang akan merubah hati dan perasaan kau...sungguh sekarang aku keliru..keliru untuk memilih...sebab hadirnya kau terus memilih aku menjadi teman hidup...ya memang itu yang aku inginkan..tapi bibir ini ternyata berat untuk berterus terang situasi aku...aku risau..andai diluahkan kau terlepas..ye aku sayang kau...sayang sangat...sebab itu aku meminta sedikit masa untuk buat satu keputusan...dan rasanya hati ini tetap memilih kau...kenapa? kenapa bukan dia? Ya Tuhan...dugaan apa ini....dugaan atau satu petunjuk? sumpah aku tak tahu...


kawan: sekarang kau nak pilih siapa?

aku: aku keliru...aku hanya nampak dia..tapi aku tak nak lukakan hati insan lain..

kawan: kau kena ceritakan situasi kau pada dia...kalau ka betul-betul nak dia...

aku: aku dah cuba..tapi aku tak mampu..aku takut dia lari dari aku...aku juga yang sakit...

kawan: kau mahu dituduh permainkan perasaan orang atau kau nak ceritakan situasi kau..mane lagi sakit?

aku: dua-dua itu sakit sebenarnya...

kawan: sekurang-kurangnya sakit kau itu tak kekal lama...

aku: kekal lama andai aku terlepas dia....

kawan: *terkedu*

syaitan apa yang merasuk aku hinggakan aku sendiri keliru begini....syaitan apa yang telah buat aku tak fikir perasaan orang lain lagi...kau rasa apa yang perlu aku buat?tolonglah aku...

tulisanjari: ya Tuhan, berikan petunjuk...andai dia sememangnya terbaik untuk aku dan masa depanku..kekalkan dia..andai tidak..jauhkan dia dari pandangan mata...

Tuesday, 17 July 2012

Tarik Tali...

hidup kita tak seharusnya sentiasa gembira...perlu ada saat jatuh..perlu ada saat untuk bangun...barulah hidup itu ada makna...barulah hidup itu ada cabaran...ye..jatuh itu memang sakit..jatuh cinta juga sakit sebenarnya...*gelak*  tapi kalau cinta yang tak terluah seribu lagi sakit...nak di luah..rasa takut...tak diluah hati rasa kalut...masing-masing bermain tarik tali..nak dilepas takut tersembam...nak teruskan takut tak mampu terus berangan...pilih la yang mana kau hendak..

bukan tidak mahu menerima..hati memang ada rasa suka..tapi masih ada sesuatu yang belum usai...saat mata memandang..hati rasa sebak...bila tiada di depan mata..hati bagai kosong..itu apa sebenarnya?kadang hanya dengan secebis dugaan dia sudah seperti tidak mampu terima..adakah satu masa dia boleh terima andai kata dugaan datang bertimpa-timpa...mungkin aku boleh jadi penasihat untuk dia..tapi sampai bila? kalau aku tiada? mungkin dia akan lebih pandai untuk redha...dugaan datang menghimpit itu kadangkala bagus..itu untuk kesedaran kau juga...=)

* ....Ya Allah aku memohon petunjuk memilih yang baik pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar, Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil.Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan tersembunyi....*

aku sendiri tak pasti kenapa dengan aku...hati mudah terpaut..mungkin sebab hati ini sudah penat rasa sakit..sudah penat memaafkan..bak kata seorang sahabat...

"kau mesti nak yang terbaik dalam hidup kau...teman hidup..bukan untuk 2 3 hari..tapi sampai kau kembali mejadi tanah...kau mahu hidup terus dengan air mata? cukuplah...cukup..aku tak sanggup lagi nak lihat kau menangis...aku juga rasa sakit bila lihat kau menangis.."

sumpah aku menangis bila dia nasihatkan aku begitu..dia memang kawan terbaik...saling memberi dorongan saat dugaan mendatang...saat susah atau senang dia memang selalu ada..itulah sahabat sebenar..cuma kadangkala kita tak nak menyusahkan orang lain..padahnya kau pendam sendiri dan akhirnya kau hanya mampu melihat dunia dengan rasa kosong....

tulisanjari: kadangkala kita kena pentingkan diri sendiri untuk kebaikan diri kita...

Pilihan...

HIDUP ADALAH PILIHAN,,

Jangan Lepaskan orang yang kau sayangi, hanya untuk orang yang kau suka,Karena besok lusa orang yang kau suka akan melepaskanmu untuk orang yang dia sayangi..tapi kadangkala hati mudah terjatuh sayang pada orang yang kau suka..macam mana?

Jangan tinggalkan orang-orang yang mencintaimu, hanya untuk orang yang kau sayangi, karena besok lusa orang yang kau sayangi akan meninggalkanmu untuk orang yang mencintainya...tapi kadangkala kau tinggalkan dia untuk orang yang kau suka sebab orang yang kau suka ada segala-gala..macam mana?

HIDUP laksana not-not piano, yang terdiri dari warna hitam dan putih, namun bila dimainkan oleh orang yang tahu memainkannya, maka akan menghasilkan bunyi yang berbeza namun indah. Tapi bila ia dimainkan oleh orang yang tidak tahu cara memainkannya, maka nada yg dihasilkannya hnya akan merosak pendengaran, bahkan bisa merosakkan piano itu pula..

Demikian juga HIDUP ini, hanya ada dua perbuatan HITAM dan PUTIH, baik dan buruk. Baik dan buruknya suatu perbuatan/amalan, tergantung bagaimana kita menempatkan, menyikapi dan mengambil hikmahnya...kalau HITAM..buang? kalau PUTIH..simpan?begitu?

Karena bila saja kita tak bijak dan pandai dalam menempatkan, menyikapi dan mengambil hikmahnya, maka HIDUP ibarat neraka saja bagi kita, dan bisa jadi hidup itu akan menghancurkan diri kita..sebab kita sendiri yang harus membuat pilihan..

Monday, 16 July 2012

Minta Dengan Allah, Bukan Dengan Hamba Allah...

Rasanya sudah hampir masuk bulan pertama untuk sesi perkenalan..tapi masih tiada apa-apa keputusan..sudah lama kenal sekalipun belum cukup betah untuk menilai..masa yang pergi berselang seli buat kita kian berubah...dulu dan sekarang tak sama..lain..kalau dulu kau seorang yang pendiam..sekarang kau sudah banyak bicara..kalau dulu kau dikatakan susah nak berkawan..sekarang orang rasa kau terlalu peramah..bukti apa lagi? itu sudah memadai...
Kadang-kadang perasaan keliru itu buat kau sesak..perasaan serba salah menerpa..saat itu kau hanya mampu mengalirkan air mata..sungguh..aku tak tipu sebab aku juga alami perkara yang sama..bergenang air mata kerana tak mampu buat satu keputusan..takut nak buat keputusan..takut tersalah langkah..padah...dan masa itu..baru kau rasa ingat DIA..DIA tempat mengadu..DIA tempat meluahkan saat hati sudah parah...HAMBA ALLAH? mereka hanya mampu beri pendapat...berdoa..tapi keputusan, kita sendiri yang kena buat..manusia perlu ada rasa sedih supaya dia ingat ALLAH...lumrah manusia..ada yang melupakan DIA saat senang..saat susah barulah sedar langit itu tinggi rendah...seeloknya biar senang mahupun susah..ingatlah DIA..insyaallah tenang...=)

aku: aku keliru...

hamba DIA : kenapa?masalah? ceritakan...

aku: kau kenal aku kan..susah kalau melibatkan hati dan perasaan..

hamba DIA : ya aku tahu...tapi aku tak tahu macam mana keadaan kau yang sebenar...

aku : aku sendiri tak tahu macam mana nak jelaskan..

hamba DIA:  cubalah kau mengadu pada DIA...insyaalah..DIA berikan petunjuk...

aku: hurmm...insyaallah..doakan aku tenang...

hamba DIA: insyaallah..DIA lebih tahu apa yang kau perlu..=)

pernah juga saat kau nak meluahkan...tapi kau tak tahu macam mana nak mulakan..pernah juga bila kau meluahkan kau rasa macam ada benda yang tak sudah jua..pelik..ye pelik sebab kau tak mampu buat keputusan..keliru mungkin...sebab manusia lain hanya mampu berikan pendapat...bukan penyelesaian...kadang kala ada pendapat yang buat kau lagi sakit..pernah? ye, pernah sebab pendapat itu ada banyak..ada yang boleh buat kau gembira..ada yang boleh buat kau berduka..nama lagi pendapat..kau juga yang minta..ahh sudahh..payahnya..TUHAN...berikan aku kekuatan..

tulisanjari: "selamat malam awak.".itu penutup sebuah percakapan...dan lepas itu diam..tak tahu apa yang sebenarnya terbuku dalam hati...aneh bukan?

Thursday, 12 July 2012

Perasaan Pelik


Adakalanya kita tidak sedar kita telah jatuh hati pada seseorang yang kita tak pernah jumpa..tak pernah bertegur sapa...tak pernah rasa bercinta...pelik perasaan itu...hadirnya tidak perlu dijemput...hadir sendiri diluar tahap kesedaran...tapi lagi perit andai disimpan..tidak diluahkan...apabila diluahkan, kau pula tak mampu buat apa-apa... kau sendiri mungkin rasa keliru dengan perasaan hati...susah sebenarnya bermain dengan perasaan dan hati..tak siapa mampu mengawal..kadang kala ia bertindak di luar normal kita...ah aneh kan perasaan itu?

Ada juga cinta lama datang semula..tapi cinta lama yang hanya bertepuk sebelah tangan..hari ini baru nampak kewujudan cinta..makin lama makin mesra...dan makin lama makin rasa kemuncak untuk bercinta..perasaan apa ini..padahal pada masa yang sama kau sudah berpunya..ya sesiapa saja punya hak memilih yang terbaik dalam hidup..tapi adakah orang lain akan fikirkan perkara yang sama? atau mungkin di cop pula tidak sedar diri..tolonglah hati..cuba kawal perasaan ini...jangan biar ia leka dengan angan-angan yang kadang kala mampu hancurkan hati...sakit...

keliru...sangat keliru..dua pilihan dalam satu masa..adakah itu normal? tidak mungkin...tak mungkin hati mampu punya perasaan yg sama pada dua orang yg berlainan..adakah seorang itu cinta...adekah itu suka? tak mampu nak menilai..kadang takut memilih intan dan kaca..takut tersalah langkah menyesal tak sudah...payahnya perasaan ini..payahnya membuat satu pilihan yang tepat...takut nanti bila sudah memilih ..rasa itu tidak sama seperti sebelumnya...ah sudah..ini payah...payahnya kalau sudah terjebak...

dan masa terus berlalu...berlalu pergi tanpa ada keputusan..menunggu..hanya memerhati..sebab takut juga menyakitkan hati orang yang ta berdosa..kita yang pernah merasa baru tahu macam mana..memang sakit..perit...tak mampu berkata-kata...kenapa perlu hadir semula dalam hati kita..perasaan..tolong janganlah terlalu pelik...tolonglah berlaku baik...

tulisan jari: sukar membuat keputusan andai hati keliru...sukar memutuskan andai masih rasa terikat...

Tuesday, 3 July 2012

Rahsia Hati

kadang..bila cinta itu sudah rasa dekat dengan kita...semakin kita cuba menjauhi perlahan demi perlahan..dulu mahukan cinta itu..tapi bila sudah dimiliki..kurang dihargai..rasa itu perlahan-lahan pergi...mungkin ada sebab yang kita tidak peduli..dulu mungkin masih boleh bertahan...tapi bila sudah cukup lama bertahan...hati seolah-olah tidak cukup kuat untuk lari dari rasa cinta yang sedia ada...mahu mencuba sesuatu yang lain pula...sungguh..manusia tak kan pernah puas dengan sesuatu yang sudah berada depan mata...itu sememangnya manusia...sinis...

mungkin dulu..kau boleh terima semua yang mendatang...kau anggap ujian dan dugaan..tapi lama kelamaan kau anggap itu semua bukan lagi ujian..tapi tidak sepadan..kalau dulu kau anggap rasa cinta itu perlukan pengorbanan...sekarang kau anggap ia bagai beban...manusia..memang begitu..sekuat mana pun kau cuba jadi kuat...semakin kau jadi lemah...kau cuba tunjuk kuat..tapi sebenarnya kau tak mampu tabah..kau mungkin menangis dalam kamar mandi...untuk mengelak dari dilihat..supaya manusia yakin kau sudah cukup kuat...heh!

kini..rasa itu makin dekat...tapi hati kau seolah mula menjauh..bukan dia tidak perasan..tapi kau rasa sedikit tawar hati bukan...pelik kan seketul daging bernama jantung ini..berdegup saat berjauhan..berhenti saat berdekatan..keliru..sukar ditafsir.. sepatutnya disyukuri..bukan menjauhi..bukan kita yang mencipta semua rasa...tapi sang PENCIPTA..salah siapa? kita? perasaan bukan boleh dipaksa...sungguh keliru dengan perasaan sendiri..sungguh!

kau lebih mampu menilai sendiri...kau lebih arif mencari..kunci sekeping hati..andai sudah terkunci..susah nak di miliki...susah...susah hati...tolonglah tetapkan pendirian diri...sebab rahsia hati hanya kau sendiri yang mampu fahami...

tulisanjari: jauh atau dekat...semua bergantung pada hati...=) andai jauh...panjatkan doa...andai dekat..panjatkan syukur...=)

Wednesday, 27 June 2012

secret admirer

27 Jun 2012

* Assalamualaikum...i saw you at cafe last week..nice to get to know you better...*
(saya sempat tengok pas kerja you..then i find you in office's website..thank God, i've found your name..=) )

E-mel diterima..senyum..terkebil-kebil baca..hati rasa tercuit..masih ada manusia yang bersungguh-sungguh bila rasa berkenan di hati...ye aku juga pernah rasa menda yang sama..aku pernah minat pada seseorang..kurus..tinggi..kemas dan segak orangnya..tapi hanya memandang dari jauh..untuk menegur jauh sekali..bukan apa..tidak mahu dicop murahan...tapi sekarang orang cakap..tak salah kalau perigi cari timba...hah? malulah...tapi ada betulnya kata-kata itu...heh! hanya senyum tatkala terserempak...dan senyuman berbalas..mahu pengsan..GILA!! malah aku juga pernah buat kerje gila..cuba mengusha laman web mencari-cari si dia..cuba teka apa yang aku dapat? dapat tahu nama itu sudah cukup...-.-'
sudah beberapa kali bertembung..tempat yang sama...waktu yang sama...tapi masih tiada keberanian..tersenyum kemudian buat seperti tiada apa-apa berlaku..walhal gelojak hati siapa yang tahu...perasankah aku? atau sememangnya perasaan kami sama? heh jangan perasan...jangan terburu-buru..mungkin dia sudah ada empunya...tapi tidak salah kan..cuma minat...dalam hati..wahh..alangkah gembira andai dia aku yang punya..sekali lagi GILA!!

Pesan aku..Jangan mudah tertipu dengan mata yang melihat...jangan terlalu memandang rupa takut nanti kau hampa...pandanglah budi bahasa..cukup agamanya...itu lebih afdhal...=) tapi kadangkala hati salah memilih..ya aku akui..siapa yang tak mahu bertemankan seorang yang sedap mata memandang..tapi kadangkala rupa tidak setanding perangai pula..hey jangan salahkan orang lain..sebab itu pilihan kau...banyak yang berpesan jangan terburu-buru membuat keputusan sebab perangai manusia boleh berubah-rubah...mungkin sekarang kau nampak dia masih sempurna..bila sudah cukup kenal kau pula rasa menyesal..tiada guna...=) 

aku pasti kamu juga punya cerita sama seperti aku...punya secret admirer..malah kau sendiri secret admirer..aku tahu..jangan tipu..=) 

tulisanjari: *kalau tak keberatan boleh andainya kamu kongsikan bersama cerita-cerita atau pengalaman itu..aku juga sama seperti kamu...suka meluahkan dan suka pada luahan...=)*

Monday, 25 June 2012

suka dan cinta...itu berbeza....

Pernah tak dalam hidup kamu...bila orang yang kamu sayang seolah-olah tidak nampak kewujudan kamu...dan saat itu juga ada orang lain yang datang untuk mengambil alih tempat itu..tempat di hati.. adakah itu dikatakan curang? tepuk dada tanya sama hati..kenapa ye bila kita mula menyayangi orang lain...yang sedia ada baru nak sedar dan rasa apa yang hati kita rasa...bila rasa tak diperlukan baru ada perasaan serba salah dan muncul semula dalam hidup kita...terkadang..yang datang menghulurkan saat memerlukan tidak sama dengan yang telah sedia ada..tapi sedikit sebanyak mampu beri kesan pada hati...PARAH! 

Bukan cinta..bukan sayang...kau seharusnya tahu membezakan antara sayang dan cinta...itu lain...suka dan cinta tak sama...mungkin apa yang terbit dalam hati itu adalah suka...tapi kau keliru...mungkin...apa rasanya bila dia melayan lebih dari seorang kawan? mungkin hati bergetar kan...apa rasanya saat tangan bersentuhan..berdebar bukan? tapi sayangnya..itu bukan cinta...tapi suka...cinta itu tak pernah hilang untuk yang sedia ada..susah untuk dikikis..walhal kau ada tiada seolah tiada beza...=)


Satu janji..."aku cinta kau"...dan akhirnya janji itu yang buat kau terikat? jangan pernah lupa kadang kala kata-kata itu adalah sekadar penyedap hati..kalau bahagia, teruskan..kalau derita..BERHENTI...untuk apa sakitkan hati kau sendiri sedangkan kau sudah nampak pengganti?secepat itu? tak mungkin...perasaan cinta mengambil masa...bukan sehari dua..tapi bertahun lamanya...masa itu barulah benar apa yang kau rasa..itulah CINTA...=) kau patut sedar dari awal...kau tak seharusnya terlalu mendambakan dia..dia yang kau anggap sempurna..sebenarnya kau nampak dia sempurna sebab kau cinta dia bukan? jangan tipu..aku tahu...heh! bukan kau sorang saja rasa menda yang sama..aku juga begitu..=)

tulisan jari: pernah tak kau rasa jantung kau berdegup tatkala memandang dia? atau berdegup tiba-tiba bila tahu dia ada di sekitar tempat kau berada? aneh bukan perasaan itu...=)

Quote: Relationships do not need promises, terms and conditions...its just need two wonderful people; one who can trust and one who can understand...=)

Tuesday, 19 June 2012

Penantian Itu Menyakitkan....

April 2012

"awak dekat mana? buzy tak? kalau boleh saya nak jumpa awak..."

satu message diterima dari seorang kawan...kawan baik sebenarnya...dari dulu dia sangat baik memberi layanan...terlalu pandai menghargai diri aku...malah hormat pada kedua orang tua..itu mungkin salah satu daya tarikan bagi orang tua..tiada apa yang lebih menarik selain budi bahasa dengan manusia sekeliling...itu ukuran sebenarnya...terfikir untuk apa mahu berjumpa..sebab rasanya sudah lama tidak bersua...mungkin ada sesuatu yang dia nak sampaikan agaknya...

"saya di bandar..tak buzy pon...petang nanti kita jumpa"

Aku drive dengan seribu satu persoalan...menuju ke masjid yang gah dipenuhi pelawat....sesampai di sana..aku nampak dia menyandar di sisi keretanya...sambil sibuk dengan alat telekomunikasi di tangan..mungkin aku terlewat...bermonolog sendiri...terus bergegas ke sana..kelihatan senyuman manis dari teman yang dah lama tak jumpa...manis...dan sudah agak "sihat" dia sekarang....tapi masih nampak segak...

aku: awak..maaf lambat...saya solat dulu tadi sebelum gerak..senyum..

dia: its okey..nevermind la...saya pon baru sampai...(ayat nak sedapkan hati mungkin)

aku: senyum lagi...ermmm kenapa nak jumpa..nak bagi kad harum ke?? (senyum nakal)

dia: ishh awak nie..ke situ plak..tak boleh ke saya nak jumpa..dah lama dah rasenya kita tak jumpa kan..jom la kita minum-minum dulu..tak kan nak berborak kat sini je...

aku: opss sorry...sorry...ha jom lah...lagipun panas nie ha...saya nie puteri lilin...gelak..

dia: ada-ada je awak kan...masih sama macam dulu...

beredar dari situ...terus menuju ke sebuah restaurant yang berdekatan...masa keluar dari kereta...aku nampak dia pegang sesuatu...tapi aku buat-buat tak nampak...tiba-tiba plak aku rasa berdebar..mungkin apa yang aku agak betul...dia berjalan terus menuju ke tempat aku...dari riak wajahnya..aku nampak dia buat-buat senyum..tidak ikhlas..macam ada sesuatu yang terbuku..masih belum lepas...

aku: ermmm..apa tu awak...macam sekeping kad je...

dia: ermm...nah untuk awak.tapi tengok je la kat umah nanti..jangan tengok sekarang...memandang tepat ke mata...

aku yang sememangnya kurang sabar terus membelek kad itu di situ juga..tak perlu nak tunggu sampai rumah...aku tengok tertera nama dia dan seorang perempuan pada kad..dan sememangnya itu adalah kad wangi..kad jemputan walimatulurus...terasa perubahan pada wajah aku..hey...kenapa aku perlu rasa macam ni..dia kan seorang kawan...kawan baik...terasa sebak..tapi masih mampu mengawal keadaan...

aku: hah!! betul apa yang saya agak...oo dah lama dah ke nie...saya tak tahu pon...buat-buat gelak..

dia: ermmm tak selama saya tunggu awak...

aku: awak!! apa awak merepek ni...nak nikah dah pon masih gatal kan...buat-buat tidak faham..

dia: betul la..sampai bila saya nak tunggu buah yang tak gugur...senyum sambil memandang mata aku..

aku: hurmmm...maafkan saya....tundukkan muka

masing-masing sepi...mungkin menenangkan diri...

sememangnya dia adalah kawan baik bagi aku...terlalu baik...tapi bukan bagi dia...dia anggap aku lebih dari seorang kawan...sejak dari zaman belajar sampai la sudah bekerja...dia masih setia menunggu..hingga akhirnya dia sendiri buat keputusan untuk berhenti menunggu....sakit katanya...menunggu sesuatu yang tak pasti...ya salah aku..salah aku yang buat dia terlalu lama menunggu...maafkan aku teman...sememangnya hati aku tidak punya nama kau...cuma sekadar kawan...maafkan aku andai selama nie aku seolah-olah beri harapan...kejam ke aku pada dia...pada riak wajah dia tiada pon bahagia..seolah-olah ada sesuatu yang bermain dalam fikiran..tapi perlu ke aku tanya kenapa...rasanya tidak perlu..melainkan dia yang membuka cerita..biarkan saja...

dia: awak macam mana sekarang? bahagia?

aku: alhamdulillah..setakat ini okey saja...senyum..

dia: baguslah..semoga awak bahagia dengan pilihan hati awak nanti..

aku : insyaallah..thanks...awak pula? mesti bahagia kan...kalau tak saya tak terima plak kad jemputan nie..senyum nakal..

dia: ermmm..mungkin bahagia..mungkin tak...sambil melihat jam di tangan...
awak, saya kena pergi...ada hal lain plak saya nak settlekan..

aku: owh okey..thanks ya untuk kad nie...

dia: hurm..awak........riak wajah sugul...

aku: ya saya...boleh saya bantu encik...membuat lawak bodoh untuk matikan perasaan sedih...

dia: ermm takde papelah..saya minta diri dulu ye.assalamualaikum..sambil bangun dan berlalu..

aku: okey..waalaikumsalam...

dulu...aku pernah cuba untuk letak dia pada hati...tapi masa tu dia masih tidak nampak aku....masih tetap berkawan sepeti biasa...dia juga pernah cuba meluahkan rasa cinta dulu...tapi masa tu aku dah berhenti berharap untuk dia..kalau hanya menggunakan pendrive saja cinta boleh di transfer..rasanya sudah ramai yang hidup bahagia..kadangkala..bila kita menunggu seseorang..kita tak mampu nak bersabar...hingga akhirnya kita berpaling buka peluang untuk orang lain barulah dia sedar kewujudan kita...=)

Monday, 18 June 2012

First Love Susah Dilupakan??


orang kata....cinta pertama bukan senang untuk dilupakan...dan aku juga berpendapat sama seperti mereka...siapa yang mampu melupakan seseorang yang mula bertapak di hati?? seseorang yang mengajar apa erti sayang dan rindu??...yang lepas biarkan berlalu..jangan sesekali kau bandingkan sesuatu yang telah ada sekarang dengan masa lalumu...ya semuanya tak akan sama..mahu atau tidak..rela atau tidak..kau harus membiarkan dia pergi...itu adalah keputusan terbaik..kita harus lepaskan sesuatu pergi kerana di hadapan masa ramai yang mahu mencuba menjadi terbaik buatmu...:) Allah itu adil..kadangkala dia hadirkan dalam hidup kita seseorang yang kita tak pernah perasan kewujudan dia...;)

satu masa...terima sekeping nota...

*jumpa saya petang nie..berharap...*

nota diterima dengan senyuman...senyuman gembira atau senyuman apa aku tidak tahu...tapi semua bercampur...keliru...menunggu dengan sabar..dia datang..masing-masing cuba jadi cool..tapi nampak gemuruh...pertama kali jumpa...mungkin begitu...bermata sepet..putih sawo matang..tinggi...muka matang..masing-masing diam..tak  tahu apa yang patut dimulakan....masing-masing senyum...

dia: awak dah lama sampai??

aku: tidak terlalu lama bagi orang yang tak menepati masa...(senyum nakal)

dia: (senyum)....opss..maafkan saya...

aku:tidak mengapa...

meneruskan perbualan seperti biasa sahaja...tidak ada yang menarik..sampai satu masa..masa untuk undurkan diri..dia mengharapkan dapat berjumpa lagi untuk sekian kali...masa itu..ada sedikit rasa pada hati..bibit-bibit mungkin...senyum....mungkin saat ini adalah saat makan tidak lalu...mandi tidak basah...tidur pon tidak lena mungkin..gembira menerima orang baru dalam hati setelah keluarga sendiri....masa ini juga...semangat belajar makin tinggi..mahu duduk sama rendah..berdiri sama tinggi...sepatutnya begitu.....=) tapi tidak tahu pula hadirnya buat seketika...pergi tanpa nota...tidak tahu punca sampai sekarang...salah aku kah?? biarkan saja..sepi......

setelah berkurun...

kawan: weh...aku jumpa dia...si sepet yang tinggi berlesung pipit....

aku: perlu ke aku ambil tahu??

kawan: kau dah kenapa?? dia kan insan pertama dalam hidup kau...

aku: itu dulu...sekarang aku beri peluang itu untuk orang yang lebih menghargai aku...senyum..

kawan: heh~~berlalu...

andai dulu dia pergi tanpa alasan..jangan biarkan dia hadir kembali dengan seribu alasan...keadaan dulu dan sekarang tak kan sama...percaya pada aku...peluang sepatutnya diberi hanya sekali..bukan berkali-kali...sebab manusia tak kan hargai peluang untuk yang ke dua kali...=) Istikharah...andai kau rasa tak mampu melupakan...namun istikharah itu bukan terus mendapat petunjuk...juga mengambil masa...kalau ada yang kata istikharah akan diberi dalam bentuk mimpi...tapi sebenarnya ia juga mampu diberi dalam bentuk petunjuk lain...kita hanya berusaha bukan...yang di ATAS sana yang menilainya...=)

jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI…
kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA…
itu lebih BERMAKNA!"♥

Sunday, 17 June 2012

karma itu kadangkala ada.....


dalam hidup kita..kita tak pernah rasa puas kan??  bila sesuatu yang kita kejar...semakin lama seolah-olah makin menjauh dari hidup kita...mengapa perlu mengejar sesuatu yang belum tentu milik kita..ya..bercakap memang senang dari tubuh badan yang menghadapi...hati yang merasa...perasaan yang cuba kuat tak kan selamanya rasa kuat dengan dugaan yang hebat...tapi sebenarnya dugaan itu adalah salah satu balasan untuk dosa-dosa kita....=) manusia mana yang mampu bersih dari secalit melakukan dosa....

suatu masa dulu...aku pernah menyayangi seorang manusia yang bergelar kekasih..tapi nampaknya Tuhan tidak menjodohkan aku dengan dia..sebab itu aku dan dia masing-masing membawa diri dan tiada lagi sebarang hubungan...pernah juga cuba mencari...tapi hampa...dan aku kuatkan hati dengan berharap..sebuah harapan yang akhirnya buat aku sakit sendiri...

suatu masa dulu........

dia: saya sayangkan awak...

aku: terima kasih....saya hargai...(senyum)

dia: kalau saya tiada satu hari nanti, awak boleh jadi kuat??

aku: saya cuba....

dia: baguslahh...

aku: .......bermonolog sendiri...(awak mmg mahu tinggalkan saya bukan?)

lantas suatu masa...dia memang pergi...pergi meninggalkan aku dan semua kenangan...dan baru aku sedar sebenarnya kita hanya mampu merancang sebuah kehidupan...jodoh pula Allah yang menentukan siapa yang berhak menjadi pelindung kita...pernah juga aku cuba mencari...tapi untuk apa?? aku sudah jadi sebuah kenangan....dan aku juga pernah berharap agar satu masa dia akan rasa apa yang aku rasa bila ditinggalkan tanpa alasan...dan jangan nanti suatu masa dia datang dengan memberi alasan...waktu itu mungkin tiada lagi peluang...satu rasa untuk semua itu...S.A.K.I.T....

kadangkala kita tak sedar hidup kita lebih bertuah dari orang lain..sebesar mana pon masalah kita...cuba fikirkan orang lain yg lebih bermasalah dari kita...syukur alhamdulillah kita masih hidup walaupun banyak dugaan..kadangkala, dugaan itu yang menghapuskan dosa....=)

Monday, 16 April 2012

sakitnya tak kan dapat di lihat

betol la orang cakap kan..bila kita dah selalu memaafkan..manusia lebih suka mengambil kesempatan...bukan sekali..malah berkali-kali...memang dituntut dalam islam memaafkan lebih baik dari berdendam..memang tidak ada sikit pon dalam hati untuk simpan dendam..tapi lama kelamaan..satu perasaan benci tuh datang dengan sendiri...sakit bila diri dikhianati berulang kali tapi diri masih mampu memberi kemaafan..tapi...kemaafan itu seolah-olah dipandang sebelah mata..tidak berharga..=')
orang kata..menangislah andai dengan menangis tu boleh buat kamu tenang..dan aku..rasenya sudah penat menangis untuk tenangkan hati sendiri..mahu meluahkan..tapi pada siapa?? kadang manusia lupa untuk menjaga hati manusia lain...lebih suka melihat kita tersungkur..tersenyum gah..saat itu..baru kita akan nampak siapa kawan..siapa lawan..wujud orang ketiga dalam sesuatu perhubungan bukanlah sesuatu yg pelik..kau masih mampu bersayang-sayang dengan orang lain..maka apa bezanya kita..bila ucapan sayang itu singgah juga pada jasad lain?? 

aku: cukup-cukuplah berlakon depan saya..saya penat....

dia: apa awak cakap nie?? kesalahan apa pula kali nie??

aku: kesalahan yang sama..yg tak perlu saya ulang dan tak perlu saya engatkan...

dia: yang lepas sudah-sudahlah...

aku: saya yang rasa...bukan awak...

dia: kalau macam tu awak cari orang lain yg boleh faham awak...

aku: mungkin itu yg terbaik...=')

dia:........*sigh*

senang kan kau ucapkan kata-kata itu..."carilah orang lain yang lebih memahami awak"...adekah di situ dah bermaksud kau sebenarnya telah jumpa pengganti? tapi ayat itu sengaja direka untuk memutar belitkan cerita..kononnya kau tak mampu nak faham aku??begitu?? habis tu tempoh masa yang berlalu bertahun lama itu masih tak mampu nak faham aku??

dia: awak berdoalah semoga awak jumpa seseorang yg lebih baik..

aku: ya..saya senantiasa berdoa..tak perlu awak engatkan...

dia: baguslah...awak rasa saya jodoh awak??

aku: entah...jodoh dan ajal maut di tangan tuhan..saya bukan tuhan...=')

dia: .....*mendiamkan diri*

kadang kala..kita perlu berpura-pura gembira untuk tutup kesedihan kita...malah berpura-pura tersenyum depan musuh juga...=) berdiam diri adalah tangisan yg paling kuat sebenarnya...