Pages

Monday 16 July 2012

Minta Dengan Allah, Bukan Dengan Hamba Allah...

Rasanya sudah hampir masuk bulan pertama untuk sesi perkenalan..tapi masih tiada apa-apa keputusan..sudah lama kenal sekalipun belum cukup betah untuk menilai..masa yang pergi berselang seli buat kita kian berubah...dulu dan sekarang tak sama..lain..kalau dulu kau seorang yang pendiam..sekarang kau sudah banyak bicara..kalau dulu kau dikatakan susah nak berkawan..sekarang orang rasa kau terlalu peramah..bukti apa lagi? itu sudah memadai...
Kadang-kadang perasaan keliru itu buat kau sesak..perasaan serba salah menerpa..saat itu kau hanya mampu mengalirkan air mata..sungguh..aku tak tipu sebab aku juga alami perkara yang sama..bergenang air mata kerana tak mampu buat satu keputusan..takut nak buat keputusan..takut tersalah langkah..padah...dan masa itu..baru kau rasa ingat DIA..DIA tempat mengadu..DIA tempat meluahkan saat hati sudah parah...HAMBA ALLAH? mereka hanya mampu beri pendapat...berdoa..tapi keputusan, kita sendiri yang kena buat..manusia perlu ada rasa sedih supaya dia ingat ALLAH...lumrah manusia..ada yang melupakan DIA saat senang..saat susah barulah sedar langit itu tinggi rendah...seeloknya biar senang mahupun susah..ingatlah DIA..insyaallah tenang...=)

aku: aku keliru...

hamba DIA : kenapa?masalah? ceritakan...

aku: kau kenal aku kan..susah kalau melibatkan hati dan perasaan..

hamba DIA : ya aku tahu...tapi aku tak tahu macam mana keadaan kau yang sebenar...

aku : aku sendiri tak tahu macam mana nak jelaskan..

hamba DIA:  cubalah kau mengadu pada DIA...insyaalah..DIA berikan petunjuk...

aku: hurmm...insyaallah..doakan aku tenang...

hamba DIA: insyaallah..DIA lebih tahu apa yang kau perlu..=)

pernah juga saat kau nak meluahkan...tapi kau tak tahu macam mana nak mulakan..pernah juga bila kau meluahkan kau rasa macam ada benda yang tak sudah jua..pelik..ye pelik sebab kau tak mampu buat keputusan..keliru mungkin...sebab manusia lain hanya mampu berikan pendapat...bukan penyelesaian...kadang kala ada pendapat yang buat kau lagi sakit..pernah? ye, pernah sebab pendapat itu ada banyak..ada yang boleh buat kau gembira..ada yang boleh buat kau berduka..nama lagi pendapat..kau juga yang minta..ahh sudahh..payahnya..TUHAN...berikan aku kekuatan..

tulisanjari: "selamat malam awak.".itu penutup sebuah percakapan...dan lepas itu diam..tak tahu apa yang sebenarnya terbuku dalam hati...aneh bukan?

No comments: