Pages

Wednesday, 27 June 2012

secret admirer

27 Jun 2012

* Assalamualaikum...i saw you at cafe last week..nice to get to know you better...*
(saya sempat tengok pas kerja you..then i find you in office's website..thank God, i've found your name..=) )

E-mel diterima..senyum..terkebil-kebil baca..hati rasa tercuit..masih ada manusia yang bersungguh-sungguh bila rasa berkenan di hati...ye aku juga pernah rasa menda yang sama..aku pernah minat pada seseorang..kurus..tinggi..kemas dan segak orangnya..tapi hanya memandang dari jauh..untuk menegur jauh sekali..bukan apa..tidak mahu dicop murahan...tapi sekarang orang cakap..tak salah kalau perigi cari timba...hah? malulah...tapi ada betulnya kata-kata itu...heh! hanya senyum tatkala terserempak...dan senyuman berbalas..mahu pengsan..GILA!! malah aku juga pernah buat kerje gila..cuba mengusha laman web mencari-cari si dia..cuba teka apa yang aku dapat? dapat tahu nama itu sudah cukup...-.-'
sudah beberapa kali bertembung..tempat yang sama...waktu yang sama...tapi masih tiada keberanian..tersenyum kemudian buat seperti tiada apa-apa berlaku..walhal gelojak hati siapa yang tahu...perasankah aku? atau sememangnya perasaan kami sama? heh jangan perasan...jangan terburu-buru..mungkin dia sudah ada empunya...tapi tidak salah kan..cuma minat...dalam hati..wahh..alangkah gembira andai dia aku yang punya..sekali lagi GILA!!

Pesan aku..Jangan mudah tertipu dengan mata yang melihat...jangan terlalu memandang rupa takut nanti kau hampa...pandanglah budi bahasa..cukup agamanya...itu lebih afdhal...=) tapi kadangkala hati salah memilih..ya aku akui..siapa yang tak mahu bertemankan seorang yang sedap mata memandang..tapi kadangkala rupa tidak setanding perangai pula..hey jangan salahkan orang lain..sebab itu pilihan kau...banyak yang berpesan jangan terburu-buru membuat keputusan sebab perangai manusia boleh berubah-rubah...mungkin sekarang kau nampak dia masih sempurna..bila sudah cukup kenal kau pula rasa menyesal..tiada guna...=) 

aku pasti kamu juga punya cerita sama seperti aku...punya secret admirer..malah kau sendiri secret admirer..aku tahu..jangan tipu..=) 

tulisanjari: *kalau tak keberatan boleh andainya kamu kongsikan bersama cerita-cerita atau pengalaman itu..aku juga sama seperti kamu...suka meluahkan dan suka pada luahan...=)*

Monday, 25 June 2012

suka dan cinta...itu berbeza....

Pernah tak dalam hidup kamu...bila orang yang kamu sayang seolah-olah tidak nampak kewujudan kamu...dan saat itu juga ada orang lain yang datang untuk mengambil alih tempat itu..tempat di hati.. adakah itu dikatakan curang? tepuk dada tanya sama hati..kenapa ye bila kita mula menyayangi orang lain...yang sedia ada baru nak sedar dan rasa apa yang hati kita rasa...bila rasa tak diperlukan baru ada perasaan serba salah dan muncul semula dalam hidup kita...terkadang..yang datang menghulurkan saat memerlukan tidak sama dengan yang telah sedia ada..tapi sedikit sebanyak mampu beri kesan pada hati...PARAH! 

Bukan cinta..bukan sayang...kau seharusnya tahu membezakan antara sayang dan cinta...itu lain...suka dan cinta tak sama...mungkin apa yang terbit dalam hati itu adalah suka...tapi kau keliru...mungkin...apa rasanya bila dia melayan lebih dari seorang kawan? mungkin hati bergetar kan...apa rasanya saat tangan bersentuhan..berdebar bukan? tapi sayangnya..itu bukan cinta...tapi suka...cinta itu tak pernah hilang untuk yang sedia ada..susah untuk dikikis..walhal kau ada tiada seolah tiada beza...=)


Satu janji..."aku cinta kau"...dan akhirnya janji itu yang buat kau terikat? jangan pernah lupa kadang kala kata-kata itu adalah sekadar penyedap hati..kalau bahagia, teruskan..kalau derita..BERHENTI...untuk apa sakitkan hati kau sendiri sedangkan kau sudah nampak pengganti?secepat itu? tak mungkin...perasaan cinta mengambil masa...bukan sehari dua..tapi bertahun lamanya...masa itu barulah benar apa yang kau rasa..itulah CINTA...=) kau patut sedar dari awal...kau tak seharusnya terlalu mendambakan dia..dia yang kau anggap sempurna..sebenarnya kau nampak dia sempurna sebab kau cinta dia bukan? jangan tipu..aku tahu...heh! bukan kau sorang saja rasa menda yang sama..aku juga begitu..=)

tulisan jari: pernah tak kau rasa jantung kau berdegup tatkala memandang dia? atau berdegup tiba-tiba bila tahu dia ada di sekitar tempat kau berada? aneh bukan perasaan itu...=)

Quote: Relationships do not need promises, terms and conditions...its just need two wonderful people; one who can trust and one who can understand...=)

Tuesday, 19 June 2012

Penantian Itu Menyakitkan....

April 2012

"awak dekat mana? buzy tak? kalau boleh saya nak jumpa awak..."

satu message diterima dari seorang kawan...kawan baik sebenarnya...dari dulu dia sangat baik memberi layanan...terlalu pandai menghargai diri aku...malah hormat pada kedua orang tua..itu mungkin salah satu daya tarikan bagi orang tua..tiada apa yang lebih menarik selain budi bahasa dengan manusia sekeliling...itu ukuran sebenarnya...terfikir untuk apa mahu berjumpa..sebab rasanya sudah lama tidak bersua...mungkin ada sesuatu yang dia nak sampaikan agaknya...

"saya di bandar..tak buzy pon...petang nanti kita jumpa"

Aku drive dengan seribu satu persoalan...menuju ke masjid yang gah dipenuhi pelawat....sesampai di sana..aku nampak dia menyandar di sisi keretanya...sambil sibuk dengan alat telekomunikasi di tangan..mungkin aku terlewat...bermonolog sendiri...terus bergegas ke sana..kelihatan senyuman manis dari teman yang dah lama tak jumpa...manis...dan sudah agak "sihat" dia sekarang....tapi masih nampak segak...

aku: awak..maaf lambat...saya solat dulu tadi sebelum gerak..senyum..

dia: its okey..nevermind la...saya pon baru sampai...(ayat nak sedapkan hati mungkin)

aku: senyum lagi...ermmm kenapa nak jumpa..nak bagi kad harum ke?? (senyum nakal)

dia: ishh awak nie..ke situ plak..tak boleh ke saya nak jumpa..dah lama dah rasenya kita tak jumpa kan..jom la kita minum-minum dulu..tak kan nak berborak kat sini je...

aku: opss sorry...sorry...ha jom lah...lagipun panas nie ha...saya nie puteri lilin...gelak..

dia: ada-ada je awak kan...masih sama macam dulu...

beredar dari situ...terus menuju ke sebuah restaurant yang berdekatan...masa keluar dari kereta...aku nampak dia pegang sesuatu...tapi aku buat-buat tak nampak...tiba-tiba plak aku rasa berdebar..mungkin apa yang aku agak betul...dia berjalan terus menuju ke tempat aku...dari riak wajahnya..aku nampak dia buat-buat senyum..tidak ikhlas..macam ada sesuatu yang terbuku..masih belum lepas...

aku: ermmm..apa tu awak...macam sekeping kad je...

dia: ermm...nah untuk awak.tapi tengok je la kat umah nanti..jangan tengok sekarang...memandang tepat ke mata...

aku yang sememangnya kurang sabar terus membelek kad itu di situ juga..tak perlu nak tunggu sampai rumah...aku tengok tertera nama dia dan seorang perempuan pada kad..dan sememangnya itu adalah kad wangi..kad jemputan walimatulurus...terasa perubahan pada wajah aku..hey...kenapa aku perlu rasa macam ni..dia kan seorang kawan...kawan baik...terasa sebak..tapi masih mampu mengawal keadaan...

aku: hah!! betul apa yang saya agak...oo dah lama dah ke nie...saya tak tahu pon...buat-buat gelak..

dia: ermmm tak selama saya tunggu awak...

aku: awak!! apa awak merepek ni...nak nikah dah pon masih gatal kan...buat-buat tidak faham..

dia: betul la..sampai bila saya nak tunggu buah yang tak gugur...senyum sambil memandang mata aku..

aku: hurmmm...maafkan saya....tundukkan muka

masing-masing sepi...mungkin menenangkan diri...

sememangnya dia adalah kawan baik bagi aku...terlalu baik...tapi bukan bagi dia...dia anggap aku lebih dari seorang kawan...sejak dari zaman belajar sampai la sudah bekerja...dia masih setia menunggu..hingga akhirnya dia sendiri buat keputusan untuk berhenti menunggu....sakit katanya...menunggu sesuatu yang tak pasti...ya salah aku..salah aku yang buat dia terlalu lama menunggu...maafkan aku teman...sememangnya hati aku tidak punya nama kau...cuma sekadar kawan...maafkan aku andai selama nie aku seolah-olah beri harapan...kejam ke aku pada dia...pada riak wajah dia tiada pon bahagia..seolah-olah ada sesuatu yang bermain dalam fikiran..tapi perlu ke aku tanya kenapa...rasanya tidak perlu..melainkan dia yang membuka cerita..biarkan saja...

dia: awak macam mana sekarang? bahagia?

aku: alhamdulillah..setakat ini okey saja...senyum..

dia: baguslah..semoga awak bahagia dengan pilihan hati awak nanti..

aku : insyaallah..thanks...awak pula? mesti bahagia kan...kalau tak saya tak terima plak kad jemputan nie..senyum nakal..

dia: ermmm..mungkin bahagia..mungkin tak...sambil melihat jam di tangan...
awak, saya kena pergi...ada hal lain plak saya nak settlekan..

aku: owh okey..thanks ya untuk kad nie...

dia: hurm..awak........riak wajah sugul...

aku: ya saya...boleh saya bantu encik...membuat lawak bodoh untuk matikan perasaan sedih...

dia: ermm takde papelah..saya minta diri dulu ye.assalamualaikum..sambil bangun dan berlalu..

aku: okey..waalaikumsalam...

dulu...aku pernah cuba untuk letak dia pada hati...tapi masa tu dia masih tidak nampak aku....masih tetap berkawan sepeti biasa...dia juga pernah cuba meluahkan rasa cinta dulu...tapi masa tu aku dah berhenti berharap untuk dia..kalau hanya menggunakan pendrive saja cinta boleh di transfer..rasanya sudah ramai yang hidup bahagia..kadangkala..bila kita menunggu seseorang..kita tak mampu nak bersabar...hingga akhirnya kita berpaling buka peluang untuk orang lain barulah dia sedar kewujudan kita...=)

Monday, 18 June 2012

First Love Susah Dilupakan??


orang kata....cinta pertama bukan senang untuk dilupakan...dan aku juga berpendapat sama seperti mereka...siapa yang mampu melupakan seseorang yang mula bertapak di hati?? seseorang yang mengajar apa erti sayang dan rindu??...yang lepas biarkan berlalu..jangan sesekali kau bandingkan sesuatu yang telah ada sekarang dengan masa lalumu...ya semuanya tak akan sama..mahu atau tidak..rela atau tidak..kau harus membiarkan dia pergi...itu adalah keputusan terbaik..kita harus lepaskan sesuatu pergi kerana di hadapan masa ramai yang mahu mencuba menjadi terbaik buatmu...:) Allah itu adil..kadangkala dia hadirkan dalam hidup kita seseorang yang kita tak pernah perasan kewujudan dia...;)

satu masa...terima sekeping nota...

*jumpa saya petang nie..berharap...*

nota diterima dengan senyuman...senyuman gembira atau senyuman apa aku tidak tahu...tapi semua bercampur...keliru...menunggu dengan sabar..dia datang..masing-masing cuba jadi cool..tapi nampak gemuruh...pertama kali jumpa...mungkin begitu...bermata sepet..putih sawo matang..tinggi...muka matang..masing-masing diam..tak  tahu apa yang patut dimulakan....masing-masing senyum...

dia: awak dah lama sampai??

aku: tidak terlalu lama bagi orang yang tak menepati masa...(senyum nakal)

dia: (senyum)....opss..maafkan saya...

aku:tidak mengapa...

meneruskan perbualan seperti biasa sahaja...tidak ada yang menarik..sampai satu masa..masa untuk undurkan diri..dia mengharapkan dapat berjumpa lagi untuk sekian kali...masa itu..ada sedikit rasa pada hati..bibit-bibit mungkin...senyum....mungkin saat ini adalah saat makan tidak lalu...mandi tidak basah...tidur pon tidak lena mungkin..gembira menerima orang baru dalam hati setelah keluarga sendiri....masa ini juga...semangat belajar makin tinggi..mahu duduk sama rendah..berdiri sama tinggi...sepatutnya begitu.....=) tapi tidak tahu pula hadirnya buat seketika...pergi tanpa nota...tidak tahu punca sampai sekarang...salah aku kah?? biarkan saja..sepi......

setelah berkurun...

kawan: weh...aku jumpa dia...si sepet yang tinggi berlesung pipit....

aku: perlu ke aku ambil tahu??

kawan: kau dah kenapa?? dia kan insan pertama dalam hidup kau...

aku: itu dulu...sekarang aku beri peluang itu untuk orang yang lebih menghargai aku...senyum..

kawan: heh~~berlalu...

andai dulu dia pergi tanpa alasan..jangan biarkan dia hadir kembali dengan seribu alasan...keadaan dulu dan sekarang tak kan sama...percaya pada aku...peluang sepatutnya diberi hanya sekali..bukan berkali-kali...sebab manusia tak kan hargai peluang untuk yang ke dua kali...=) Istikharah...andai kau rasa tak mampu melupakan...namun istikharah itu bukan terus mendapat petunjuk...juga mengambil masa...kalau ada yang kata istikharah akan diberi dalam bentuk mimpi...tapi sebenarnya ia juga mampu diberi dalam bentuk petunjuk lain...kita hanya berusaha bukan...yang di ATAS sana yang menilainya...=)

jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI…
kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA…
itu lebih BERMAKNA!"♥

Sunday, 17 June 2012

karma itu kadangkala ada.....


dalam hidup kita..kita tak pernah rasa puas kan??  bila sesuatu yang kita kejar...semakin lama seolah-olah makin menjauh dari hidup kita...mengapa perlu mengejar sesuatu yang belum tentu milik kita..ya..bercakap memang senang dari tubuh badan yang menghadapi...hati yang merasa...perasaan yang cuba kuat tak kan selamanya rasa kuat dengan dugaan yang hebat...tapi sebenarnya dugaan itu adalah salah satu balasan untuk dosa-dosa kita....=) manusia mana yang mampu bersih dari secalit melakukan dosa....

suatu masa dulu...aku pernah menyayangi seorang manusia yang bergelar kekasih..tapi nampaknya Tuhan tidak menjodohkan aku dengan dia..sebab itu aku dan dia masing-masing membawa diri dan tiada lagi sebarang hubungan...pernah juga cuba mencari...tapi hampa...dan aku kuatkan hati dengan berharap..sebuah harapan yang akhirnya buat aku sakit sendiri...

suatu masa dulu........

dia: saya sayangkan awak...

aku: terima kasih....saya hargai...(senyum)

dia: kalau saya tiada satu hari nanti, awak boleh jadi kuat??

aku: saya cuba....

dia: baguslahh...

aku: .......bermonolog sendiri...(awak mmg mahu tinggalkan saya bukan?)

lantas suatu masa...dia memang pergi...pergi meninggalkan aku dan semua kenangan...dan baru aku sedar sebenarnya kita hanya mampu merancang sebuah kehidupan...jodoh pula Allah yang menentukan siapa yang berhak menjadi pelindung kita...pernah juga aku cuba mencari...tapi untuk apa?? aku sudah jadi sebuah kenangan....dan aku juga pernah berharap agar satu masa dia akan rasa apa yang aku rasa bila ditinggalkan tanpa alasan...dan jangan nanti suatu masa dia datang dengan memberi alasan...waktu itu mungkin tiada lagi peluang...satu rasa untuk semua itu...S.A.K.I.T....

kadangkala kita tak sedar hidup kita lebih bertuah dari orang lain..sebesar mana pon masalah kita...cuba fikirkan orang lain yg lebih bermasalah dari kita...syukur alhamdulillah kita masih hidup walaupun banyak dugaan..kadangkala, dugaan itu yang menghapuskan dosa....=)