Pages

Wednesday 24 April 2013

kisah yang berulang

Dulu-dulu masa alam persekolahan, aku suka sangat baca novel..dan semestinya setiap novel yang aku baca semestinya berkisahkan kisah cinta...dengan watak hero, seorang pemuda yang kacak, bermata hazel, berambut pacak, anak orang kaya, buat aku sentiasa jauh dari realiti dunia...tak kurang pula dengan heroin, bertudung litup, berkulit putih dengan blouse berbunga-bunga, mata redup dan bulat, berbulu mata lentik buat lelaki tergila-gila...semuanya indah dalam dalam fantasi..kebanyakkan novel yang aku baca melakarkan sebuah kehidupan yang sering kecewa...tapi punya ending yang gembira...perempuan yang sering ditinggalkan berbulan-bulan tanpa jawapan...perempuan yang menunggu penuh harapan...atau lelaki yang panas baran...lelaki yang ego tidak mahu mengaku ada rasa cinta dan sayang...
bila terkenangkan semua jalan cerita novel..terasa pula jalan hidup aku seperti dalam cerita itu...perempuan yang ditinggalkan...menunggu dengan penuh harapan...lelaki pula ego tidak mahu mengaku tentang rasa sayang...bermula dengan satu perkenalan yang tak dijangka...membuahkan rasa cinta...tapi suatu masa...dia pergi tanpa khabar berita...aku pula menunggu dengan penuh rasa percaya...percaya dia akan datang semula..membawa aku ke dunia dia...tapi semua tu hanya harapan...malangnya tiada jawapan...jangan tanya tentang perasaan...semuanya aku serah pada Tuhan...setiap hari bagai orang gila menanti satu panggilan...tapi  penantian itu tiada sedikit pun diberi penghargaan...sehinggalah suatu hari...dia datang semula membawa janji...tapi sudah terlambat untuk dikotai...aku sudah terikat dengan seorang lelaki..malah terikat juga dengan famili..itu semua aku buat bukan kehendak hati...aku tipu diri sendiri...tiada fikir panjang tentang masa depan nanti....

dan hari berlalu dengan cepat...kau masih lagi rasa belum terlambat...mungkin kau masih sempat..menebus segala kesilapan yang kau buat...dan dalam masa yang terikat..hingga ke hari ini, aku masih lagi berhubung dengan dia yang pernah buat aku sesak...rasa sayang pada dia tak pernah pudar...malah makin bertambah-tambah, susah untuk dielak...bukan tidak cuba menjauhkan diri...tapi bila aku lari..dia pula menghampiri...bila aku cuba lupakan memori..dia engatkan kembali...sungguh kalau tiada halangan ini sudah lama aku dan dia bergelar suami isteri...tapi disebabkan salah sendiri, semua itu dibiar sepi..menunggu hari yang tak pasti....tidak tahu sampai bila harus aku tempuh semua ini..mungkin sampai nanti bukan mereka yang jadi pilihan hati..tapi orang lain yang tak aku kenali...mana tahu RANCANGAN ILLAHI....kita hanya mampu berdoa untuk diri, tapi DIA lebih tahu apa yang akan DIA penuhi...

: kadang tak semua yang kita mahu akan DIA penuhi, sebab DIA mahu kita meminta dengan seikhlas hati:

No comments: